At least you can do

Dalam nada apa yang kau perlu suara, kau suarakan. Mungkin itu bisa jadi permulaan pada sesuatu yang baru atau jadi yang terakhir untuk kau nikmati. 

Untuk beberapa hari aku jadi keliru. Keliru sama ada aku perlu simpan atau keluarkan. Dan dalam gelak tawa aku simpan satu masa aku ingin sendiri-sendiri nikmati sekeliling tanpa sesiapa. Sendiri-sendiri lihat langit bintang sambil aku ditemani satu dua lagu yang bisa buat aku ke dunia cipta aku. Sekurangnya aku menanti. Menanti apa aku tak pasti. Menanti kau untuk kembali atau menanti kau untuk pergi? Entah aku tak pasti. Keduanya aku keliru. Yang ada dalam jauh hati adalah cinta. Yang ada dalam pemikiran aku adalah rindu. Keduanya buat aku tak pasti untuk buat apa dengan dunia aku. Dalam banyak-banyak tanya, jawapan aku sama. Yang khilafnya aku. Yang bodohnya aku. Dalam dunia kita berdua, yang cipta sejuta masalah itu aku. Sekurangnya aku mencari salah aku. Sekurangnya aku ucap kata maaf pada kamu. Cuma maaf itu tak didengari atau tidak. Tak dibaca atau tidak. Entah aku tak tahu. Setiap kali aku sendiri, aku pasti catatkan hari-hari aku dalam buku coklat aku. Yang aku ingat untuk hadiahkan pada kau satu hari nanti. Untuk dibaca, untuk ditatap. Sekurangnya aku cuba. Bukan berhenti dan berpura. Berpura tentang kita.