Harapan

"I hate putting so much high hopes, in the end i gets disappointed over and over again"

Entah kalau dicerita pasal harapan. Benda yang dari sejak azali aku tak suka letak setinggi awan. Sebab apa? Aku takut apa yang aku dapat disebalik harapan tu buat aku punah jatuh. Harapan aku dah punah. Impian aku dah lama ditiup angin. Percaya entah aku. Mimpi entah bila bangunnya. Bahagia yang aku rencana kan dah pun isinya dirobek dan tiada. Bangun-bangun rasa sesak tu tak langsung berhenti. Bila aku kata, aku tak mahu harap hubungan yang ada kekal sampai penghujung nyawa. Bilang dia, tak apa, Dia tetap ada sampai bila-bila. Aku seboleh tak mahu percaya. Tapi di asak untuk percaya. Ya, apa hubungan tanpa kepercayaan? Jadi aku percaya. Aku harap aku dan dia sampai ke pelamin sana. Impian aku lakarkan sama dengan dia. Impian aku. Impian dia. Satukan sama. Tapi harapan tu yang bunuh aku perlahan.Aku benci dengan harapan. Aku benci tuk harap yang dia akan ada sampai bila-bila. Aku benci  berharap yang manusia takkan berubah dan jaga hati aku sampai bila-bila. Aku seakan obses dengan dia. Seakan percaya harapan tu akan sentiasa ada dan takkan mati. Masa berjalan. Detik berdetik. Persekitaran ubah sikit demi sedikit. Harapan tu mati. Dia yang aku percaya akan jaga aku, perlahan ditelan persekitaran. Aku bilang entah siapa percaya. Yang aku puja, yang aku tatang dah pergi. Yang aku harap, Yang aku percaya dah pun membenci. Tak apa. Yang seterusnya akan datang, harapan tu semua aku buang lagi. Kata-kata manusia yang beri aku sejuta harapan, aku pijak matikan. Cukuplah. Puisi aku karang punya tempoh. Tempoh sama tamat dengan harapan yang mati dalam diri aku. Mana diri aku yang tak percaya pada harapan. Mana diri aku yang tak percaya manusia takkan berubah. Mana aku?